Problemen met Maestrokaarten voor betalingen in tankstations

Auteur: 
brafco

Sedert maandagmorgen ondervinden heel wat automobilisten die gebruik hebben gemaakt van een externe betaalterminal om brandstof te tanken problemen met hun bankkaart.

De oorzaak hiervan ligt NIET bij de pomphouder of de petroleummaatschappij, maar is te wijten aan een technisch probleem bij Atos Worldline, die instaat voor de financiële afwikkeling van de transactie.

Brafco heeft Atos Worldline met aandrang gevraagd deze problemen zo snel mogelijk op te lossen en hierover duidelijk te communiceren, temeer daar de pomphouders/petroleummaatschappijen - ten onrechte - het verwijt krijgen dat zij het geblokkeerde bedrag op de rekening vasthouden, terwijl dit in de praktijk NIET het geval is.

In dit kader werd onderstaande mededeling door Atos Worldline verspreid.

Gelieve uw klanten hiervan in kennis te stellen.

 

Mededeling Atos Wordline :

 
Belangrijke informatie: kaartbetalingen in benzinestations – het vrijgeven van vooraf geautoriseerde bedragen vertraagd van enkele uren tot enkele dagen
 
 
Wanneer een kaarthouder aan de pomp betaalt alvorens te tanken, wordt vooraf een autorisatie uitgevoerd op zijn rekening. Concreet betekent dit dat, niet wetende voor welk bedrag de kaarthouder zal tanken, de acquirer* (en niet de petrolier) een bedrag tussen 125 en 375 euro blokkeert. Dit bedrag varieert naargelang de acquirer en vertegenwoordigt - min of meer - het maximale bedrag dat kan worden besteed aan een volledige tankbeurt.
Eens de kaarthouder getankt heeft, wordt normaliter het niet-gebruikte saldo onmiddellijk weer vrijgegeven. Het kan echter gebeuren dat het bedrag tot enkele uren later geblokkeerd blijft.
Deze blokkering betekent niet dat het bedrag financieel wordt afgeschreven van de rekening van de kaarthouder. Deze autorisaties fungeren als betalingsgarantie voor de handelaar.
 
Het vrijgeven van het resterende saldo kent momenteel een verstoring voor Maestro kaarten en zal binnen enkele uren of dagen uitgevoerd worden. Wij bieden u onze excuses voor de eventuele ongemakken en verzekeren u dat de vooraf geautoriseerde bedragen op geen enkel moment van de bankrekening van de klant op geen enkel moment gedebiteerd wordt voor deze bedragen.
 
*(de financiële instelling die de handelaar toelaat betalingen met debet- of kredietkaart te ontvangen)
 

Stijn Gasthuys
Head of Department Key & International Accounts