BRAFCO0222_book_NL
energie voor een batterij die instaat voor de aan drijving van een elektrische motor. Die X5 op wa terstof zal eerst in een beperkte oplage van enkele honderden stuks wereldwijd worden gelanceerd, om de peilen of er vraag naar is op de markt. In de vorige concept 7-serie werd de waterstof recht streeks in de cilinders geïnjecteerd. LPG ZAAIT TWEEDRACHT Gelijkaardige verhalen horen we bij Volvo en Renault. Ook hier worden elektrische modellen naar voren geschoven. Het gaat daarbij zowel om full-hybridewagens, plug-inhybrides als zuiver elektrische modellen. Beide merken kondigden overigens aan dezelfde doelstelling na te streven: tegen 2030 alleen nog elektrische wagens aanbie- den. Volvo acht de e-fueltechnologie te duur voor zijn klanten, en LPG wordt beschouwd als verou- derd. Renault ziet de dingen echter anders voor Zelfde vaststelling voor de plug-inhybrides (PHEV): 47.815 nieuwe inschrijvingen, waarvan er ruim 9 op 10 (90,3%) werden ingeschreven op naam van bedrijven of zelfstandigen. Voor de full-hybri- dewagens (HEV) is de situatie evenwichtiger: van de 19.516 nieuwe inschrijvingen gaat 52,7% voor rekening van particulieren en 47,3% van bedrijven en zelfstandigen. E-OFFENSIEF Bemoedigend nieuws dus voor de elektrische mo- biliteit, en dat stimuleert BMW tot een waar of- fensief. Tegen 2023 wil de Duitse autobouwer 25 elektrische modellen op de markt hebben, waar- van de helft full electric. De professionele markt is voor ons erg belangrijk, vertelt Jeroen Lissens, Head of Corporate Communication. Zelfstandigen, kmo’s en grote bedrijven elektrificeren hun auto vloot veel sneller dan particulieren. Dat komt omdat ze de middelen hebben om te investeren in laadpalen op de werkplek of thuis, maar ook omdat ze zich willen onderscheiden van de concur rentie, en dat doen ze aan de hand van een groe nere vloot. We stellen vast dat zij niet wachten op fiscale steunmaatregelen om hun voertuigenpark te elektrificeren. 40% van alle bestellingen die bij BMW binnenlo- pen zijn voor een elektrische wagen (de helft op- laadbare hybrides, de helft zuiver elektrisch), 60% zijn wagens met verbrandingsmotor (met een evenwichtige verdeling tussen benzine en diesel). Voorlopig zullen die aandrijvingen ons gamma nog niet verlaten. Daarvoor is de vraag op de markt nog te groot. Voor sommige bestuurderstypes blijft diesel nog steeds de beste keuze. En op andere markten, bijvoorbeeld in Oost-Europa, is de vraag naar elektrische auto’s nagenoeg onbestaande. Wat BMW echter niet verhindert om toch een kleine verrassing aan te kondigen met een water- stofversie van zijn X5. Een brandstofcel levert de LPG, dat een groot succes blijkt te zijn in het Dacia-gamma: zo is de Sandero op LPG goed voor 19% van de inschrijvingen en de Duster voor 11%. Beide autoconstructeurs zijn het erover eens dat er nu meer duidelijkheid is bij de particuliere klan- ten in vergelijking met de afgelopen jaren. De klant is steeds beter geïnformeerd over wat er op de markt verkrijgbaar is , licht Karl Schuybroek, Communications Director Belux Renault Group, toe. De particuliere klant weet dat hij vroeg of laat afscheid zal moeten nemen van zijn verbrandings motor. Hij wil overstappen op een elektrische op lossing, maar verwacht van de verkoper wel dat die hem deskundig adviseert over welke oplossing het best bij hem past: plug-in of full electric. Een goede analyse van de behoeften is dus van cruci aal belang , benadrukt ook René Aerts Jr, Corporate Communication Director van Volvo Car Belux. Febiac (Belgische Automobiel- en Tweewieler federatie) is het daar volmondig mee eens. In ver- gelijking met het vorige Autosalon, waar op communicatievlak kosten nog moeite werden ge- spaard, lijkt de consument intussen beter geïnfor- meerd te zijn. Maar de federatie wijst er wel op dat het besluitvormingsproces bij de consument eerst en vooral wordt ingegeven door diens ver- plaatsingsbehoeften. In dat kader blijft de fiscali teit een doorslaggevende factor , preciseert Gabriel Goffoy, Communicatiedirecteur bij Febiac. In tegenstelling tot in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg is er in België geen enkele premie voorzien voor parti culieren die een elektrische auto aankopen. VWTiguan TDi. Volkswagen keurde het gebruik van paraffinische motorbrandstoffen officieel goed voor zijn modellen met de meest recente viercilinderdieselmotor. Die nieuwe dieselbrandstoffen bevatten biocomponenten die het mogelijk maken om 70% tot 85%minder CO2 uit te stoten in vergelijking met gewone diesel. MOTORBRANDSTOFFEN In de waterstofversie van de X5 levert een brandstofcel de energie voor een batterij die instaat voor de aandrijving van een elektrische motor. 20 februari-maart 2022 Br ndstoffen
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwOTgy