BRAFCO0222_book_NL

“Watmet het technische ecosysteem?” Brandstoffen:Wat zijn invergelijkingmet 2020degrote veranderingenophet vlakvan inschrijvingenvannieuwe wagens? Gabriel Goffoy, Communicatiedirecteur vanFebiac: Eerst en vooral zien we een grote toename in het aantal inschrijvingen van hybride- en elektrische wagens. Daarnaast valt de markt, met een totaal van 380.000 nieuwe inschrij- vingen, terug op een niveau dat we niet meer zagen sinds midden jaren 90. Dat resultaat moeten we wel nuanceren, aangezien ook de schaarste aan halfgeleiders (een onderdeel van de meeste elektronische apparaten) daar een rol bij speel- de. De meeste orderboeken van de verdelers zitten dan wel goed vol, maar de bestelde voertuigen kunnen niet altijd me- teen geleverd worden. Nog niet alle auto’s zijn in het netwerk aangekomen. De officiële inschrijvingscijfers weerspiegelen dus niet perfect de hoeveelheid bestellingen; er is een kleine discrepantie tussen de twee. Professor FrancescoContino (UCLouvain) vindt het verbannenvanverbrandingsmotoren–zoals inBrussel vanaf 2030–eenvergissing. Hij zegt datwe in2027of 2028gaanmerkendat tegendie tijdniet iedereeneen elektrische autozal hebbenendatwedanweer eenstap terug zullenmoetenzetten.Wat is uwmeningdaarover? Wij volgen de agenda van Europa, dat ons een precieze planning oplegt om de doelstellingen inzake reductie van CO2 en vervuilende uitstoot te realiseren. Voor Febiac is de elektrificatie van het autopark een van de oplossingen om de luchtkwaliteit te verbeteren en de vervuiling terug te dringen. Maar het is niet de enige oplossing. We kunnen niet het hele Belgische autobestand op één-twee-drie helemaal elektrisch maken. Momenteel is 1,5%van het Belgische wagenpark elektrisch. Om dat proces te versnellen, zijn er steunmaatre- gelen nodig die ook de particuliere klant motiveren. Maar voor we massaal op elektriciteit hopen over te stappenmoeten we onze elektrische capaciteit drastisch verhogen, om al die voer- tuigen te kunnen opladen. En hoe zit het met de infrastruc- tuur? Als je als eerste van je buren de straat inrijdt, dan zal het geen probleem zijn om je auto op te laden. Maar wat als plots alle buren hun auto tegelijk willen opladen, wat dan? Onze beleidsmakers mogen dus de aanleg van het noodzakelijke ‘technische ecosysteem’ niet uit het oog verliezen. Als ik hoor praten over 22.000 laadpalen tegen 2035 in Brussel, maar zonder enig engagement van de huidige wetgever en zonder overheidsinvesteringen, dan stel ik me toch vragen! Ik vrees dat dit ecosysteemnooit op tijd klaar zal geraken! Gelooft u inalternatievebrandstoffen, zoals e-fuels bijvoorbeeld? De automobielsector blijft openstaan voor alle technologieën – motorisaties én brandstoffen – die kunnen helpen de lucht- kwaliteit te verbeteren. Er wordt massaal onderzoek gedaan. De diversificatie van energiebronnen enmotorisaties van voertuigen zal de komende jaren ongetwijfeld nog versnellen om voor iedere situatie de meest geschikte oplossing te vin- den. E-fuels zijn een voorbeeld van circulaire energie en een perfecte oplossing, naast andere oplossingen. Een oplossing die zonder twijfel in de nabije toekomst nog zal evolueren. Hoe staat hetmet LPG? LPG klimt beetje bij beetje omhoog, van 0,0%naar 0,5% marktaandeel, aangezien het door een deel van de consumen- ten wordt gezien als een leefbare oplossing. Dat is ongetwij- feld ook te danken aan de onzekerheid rond de energieprijzen. Aardgas legt dan weer de omgekeerde weg af en daalt van 0,6%naar 0,3%marktaandeel, maar waarom dat zo is, kan ik ook niet zeggen. Het feit dat een groot deel van de auto- bouwers deze alternatieve brandstoffen niet in overweging nemen, heeft zeker niet geholpen om ze een geloofwaardig imago aan te meten in de ogen van het grote publiek. Wetenkandidaat-koperswat zemoetendoen? Voor professionelen is het belangrijk dat ze een keuze kunnen maken op basis van een duidelijk fiscaal kader. Daarover beschikken we vandaag. Iedereen weet wat er op 1 januari 2026 te gebeuren staat. Particulieren dan weer zijn beter geïnformeerd dan twee jaar geleden. Een groot deel van hen is trouwens ook geïnteresseerd omnaast de traditionele motorbrandstoffen ook de beschikbare alternatieven in over- weging te nemen. Twee elementen verdienen niettemin onze aandacht: de eindprijs voor de consument en de oplaadtijd. Wie vandaag aan de pomp gaat tanken, weet meteen wat hij zal betalen voor zijn brandstof. Dat is voor elektriciteit veel minder duidelijk, of toch niet op het eerste gezicht. Wie zijn elektrische auto nu wil opladen, moet daar ten eerste tijd voor uittrekken en bovendien kan hij zijn auto gedurende het laden niet gebruiken. Een auto opladen is niet hetzelfde als een woning verwarmenmet een warmtepomp. Het technische verschil door de energiebevoorrading speelt een cruciale rol. Wat verwacht uvandeoverheid? Na miljarden euro’s geïnvesteerd te hebben in de ontwikkeling van nieuwe producten die het mogelijk moetenmaken om ge- lijke tred te houdenmet de Europese kalender, is de automo- bielsector nu klaar. Allemaal samenmoeten we de Europese deadlines volgen, zonder dat we daarvoor af te rekenen krijgenmet een ‘patchwork’ van verschillende wetgevingen. Dat is onze eerste vraag. Daarnaast willen we dat de overheid bouwt aan een echt technisch ecosysteem. Met daden, niet alleenmet woorden. Tot slot is de manier waarop de uitdaging die ons wacht, wordt gezien, totaal verschillend van gewest tot gewest: 90%van de laadpalen staat in Vlaanderen. Overal in België moet het nodige worden gedaan. MOTORBRANDSTOFFEN Volgens Communicatiedirecteur van Febiac Gabriel Goffoy zijn e-fuels een voorbeeld van circulaire energie en een perfecte oplossing naast andere oplossingen. 21 februari-maart 2022 Br ndstoffen

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwOTgy