BRAFCO0222_book_NL

DE TWEEDEHANDSMARKT BOOMT BMW ziet dat anders. Volgens Jeroen Lissens zit de particuliere klant nog steeds met veel vragen. Dat is toch wat wij vaststellen als we kijken naar het enorme succes van ons verkoopnetwerk van tweedehandswagens. In 2021 ging dat er met 30% op vooruit in vergelijking met 2020. Het covi­ deffect speelde daarin ongetwijfeld een rol, maar de stijging blijft toch opvallend. Ik denk dat de particulier liever nog wat afwacht, en geplaagd door een tikkeltje onzekerheid – “Zal ik nog wel in de lage-emissiezone binnen mogen?” of “Zal mijn auto nog wel fiscaal aftrekbaar zijn”? – kiest hij dan liever voor een tweedehandswagen. Net daarom ook is het belangrijk dat de concessiehou­ der evolueert van louter autoverkoper naar mobili­ teitsadviseur. “KIEZEN VOOR EEN PRODUCT IN PLAATS VAN VOOR EEN FISCALE AFTREKBAARHEID” Hoewel er stilaan steeds meer belangstelling ontstaat voor elektrisch rijden blijft VW, in tegen- stelling tot de meeste van zijn concurrenten, inzet- ten op ál zijn motorisaties. Het is meer een kwestie van CO2-uitstoot dan van motorisatie , merkt Jean-Marc Ponteville, PR Manager D’Ieteren Automotive, op. De voornaamste uitda­ ging is niet rijden met die of die motor, maar wel de CO2-uitstoot beperken. Volgens de vertegen- woordiger van VW blijft het fiscale aspect een van de efficiëntste manieren om een markt te laten evolueren. Dat zien we momenteel op de fleet­ markt met de vooruitgang van hybride- en elektri­ sche wagens, terwijl de particuliere klant een meer afwachtende houding aanneemt. Dat is goed, in die zin dat fiscale maatregelen markten kunnen sturen. Maar we willen natuurlijk wel dat de consument een product koopt en niet een fisca­ le aftrekbaarheid. Steunmaatregelen moeten dus van tijdelijke aard blijven en dienen om een nieuw product gelanceerd te krijgen. Anders ontwrichten ze de markt in plaats van te helpen. Jean-Marc Ponteville vindt ook dat hybridevoertuigen of voer- tuigen op aardgas op termijn zouden moeten ver- dwijnen. Heel eenvoudig omdat ook de verbrandingsmotoren gaan verdwijnen. Wellicht gebeurt dat ergens rond 2030-2035, maar wan­ neer precies zal afhangen van vele factoren. Maar tot het zover is, blijven benzine- en dieselmotoren in ons gamma, aangezien elektrische auto’s nog niet direct voor iedereen zijn en de infrastructuur nog niet genoeg is uitgebouwd. Wat HVO en e-fuels betreft, lijken de prijzen niet bepaald in hun voordeel te spelen. Synthetische brandstoffen worden gebruikt op het allerhoogste concurrentie­ niveau. Aan de pomp zijn ze onbetaalbaar. Technisch gezien is er geen enkel probleem, maar die oplossingen zijn niet geschikt voor een massa­ mobiliteit. Vooral niet omdat ook energie-efficiën­ tie niet hun sterkste punt is. OPROEP AAN DE BELEIDSMAKERS Zowel Renault als D’Ieteren Automotive willen de politieke beleidsmakers erop wijzen dat het van groot belang is te kunnen vertrouwen op een lan- getermijnvisie die geografisch gezien zo harmo- nisch mogelijk is. Gebeurt dat niet, dan moeten autobouwers voor iedere markt een andere auto ontwikkelen , legt Jean-Marc Ponteville uit. Een beter geharmoniseerd wettelijk kader zou niet al­ leen de investeerders geruststellen maar ook competenties terug naar Europa halen zodat de hele productieketen van elektrische voertuigen zich hier situeert, tot aan de recyclage van de batterijen toe. Op korte termijn vragen we de be­ leidsmakers om de transitie naar elektromobiliteit te vergemakkelijken en te versnellen, bijvoorbeeld door stedenbouwkundige vergunningen toe te kennen voor laadstations. Ook Volvo en BMW sluiten zich daarbij aan. Iedereen lijkt het erover eens dat er steunmaatre- gelen moeten komen voor het plaatsen van laad- stations thuis en een plan voor de installatie van laadpunten langs onze wegen. Zo zijn er bijvoor- beeld in Nederland 10 keer meer openbare laad- punten dan in België ... Volvo pleit ook voor financiële ondersteuning voor elektrisch rijden zoals die in andere landen bestaat: een inschrij- vingspremie, een recyclagepremie voor wie zijn oude verbrandingsmotor vervangt door een elektri- sche auto ... Elektrische Volvo C40. Volvo zal tegen 2030 alleen nog elektrische wagens aanbieden. MOTORBRANDSTOFFEN EvolutievandegemiddeldeCO2-uitstoot vannieuwe auto’s (ing/km) *De Europese Commissie legde de autoconstructeurs de ‘WLTP’-methode op (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) voor de bepaling van de CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen. Die vervangt de vorige ‘NEDC’-methode (New European Driving Cycle). Bron: FEBIAC 200 180 160 140 120 100 80 60 40 20 0 1995 2000 2005 2010 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 NEDC WLTP* 22 februari-maart 2022 Br ndstoffen

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwOTgy