BRAFCO0222_book_NL

MILIEU overigens in dergelijk geval wettelijk verplicht om zijn opslagtank te ledigen en te verwijderen. Enkel bij materiële onmogelijkheid om de buiten gebruik gestelde tank te verwijderen (bijv. omdat deze onder een gebouw ligt) mag deze blijven liggen, maar dient een erkend technicus te attesteren dat de buitengebruikstelling werd uitgevoerd volgens de regels van het vak. Deze kosten vallen ten laste van de eigenaar of ex- ploitant. Enkel wanneer de verwijdering van de tank noodzakelijk is in het kader van de uitvoe- ring van de bodemsanering zullen deze kosten door Promaz worden gedragen. Komen evenmin in aanmerking voor een tussen- komst van Promaz: de kosten inzake bodem­ sanering van een met opzet veroorzaakte bodemverontreiniging, alsook de kosten inzake bodemsanering die verhaald kunnen worden op een derde (bijv. bodemverontreiniging veroor- zaakt door een overvulling). Ook de kosten waarop een aanvrager aanspraak kan maken in het kader van een specifiek afgesloten milieu- verzekering of binnen het kader van een afge- sloten brandverzekering die dekking biedt in het geval van een lekkende tank, zullen niet door Promaz worden vergoed. Vanzelfsprekend zal Promaz evenmin tussenkomen in de sanerings- kosten van bodemverontreiniging die vreemd is aan de exploitatie van een gasolietank. INDIENEN VAN EEN AANVRAAG TOT TUSSENKOMST Om een aanvraag in te dienen bij Promaz moet minstens aan volgende criteria voldaan zijn: • De aanvraag heeft betrekking op een terrein, gelegen in België, waarvan minstens een vermoeden van verontreiniging blijkt of ge- bleken is, ontstaan door een gasolietank. • De betreffende gasolietank wordt of werd gebruikt voor de verwarming van een ge- bouw. • De aanvraag kan enkel ingediend worden door de huidige of vroegere eigenaar, gebrui- ker, exploitant, of zijn gemandateerde. Niettegenstaande aanbevolen wordt om de aanvraag via het e-loket (dat ter beschikking zal worden gesteld op www.promaz.be ) in te dienen, zal deze ook via een aangetekend schrijven kunnen worden ingediend. Bij het in- dienen van een aanvraag tot tussenkomst moet een dossierkost van 25 euro (excl. btw) worden betaald. Deze blijft verschuldigd, zelfs indien de aanvraag later onontvankelijk of onvolledig wordt verklaard. Op het aanvraagformulier zal de aanvrager een hele reeks gegevens moeten vermelden, waar- onder zijn contactgegevens, gegevens m.b.t. de opslagtank, het gebouw, de verontreiniging, verzekeringen, …. enz. Bij de aanvraag zullen ook een aantal bijlagen moeten worden toege- voegd, die kunnen verschillen naargelang het type aanvraag. Er zijn 5 verschillende types van aanvragen. Elk type heeft zijn specifieke voorwaarden, behan- deling, opvolging en aanpak. Deze types zijn: • Type PSO (Promaz -Saneert - Onderzoeksfase): voor de gevallen waarin nog geen bodemsa- neringswerken zijn opgestart uiterlijk 3 maanden na de datum van de publicatie van de erkenning van Promaz en de aanvra- ger wenst de sanering door het Fonds te laten uitvoeren. • Type CSO (Contractant - Saneert - Onderzoeksfase): voor de gevallen waarin nog geen bodemsaneringswerken zijn opge- start uiterlijk 3 maanden na de datum van de publicatie van de erkenning van Promaz en de Enkel lekkende gasolietanks gebruikt voor de verwarming van gebouwen komen in aanmerking voor een tussenkomst van Promaz. 8 februari-maart 2022 Br ndstoffen

RkJQdWJsaXNoZXIy NTgwOTgy