Uitstel van verstrenging van de LEZ in Brussel : Brafco steunt het voorstel
Brafco steunt het voorstel van sommige Brusselse politieke partijen om de verstrenging van de LEZ-normen in Brussel, di op 1 januari 2025 van kracht zou worden, uit te stellen naar begin 2027.
Concreet, zolang dit voorstel niet is omgezet in een ordonnantie, is het gepland dat dieselauto’s en dieselvrachtwagens minstens Euro 6 moeten zijn, in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d. Dieselvoertuigen van Euro 5-norm of lager zouden, indien de regels niet worden aangepast, vanaf 1 januari 2025 Brussel niet meer binnen mogen,... tenzij betaald wordt.
Zoals vermeld in het edito van de juli/augustus-editie van het vakblad Brandstoffen, hebben we de Brusselse overheid er van op de hoogte gebracht dat Brafco de geplande verstrenging betreurt, die heel wat verwarring veroorzaakt bij automobilisten en verdelers van petroleumproducten. We hebben hen ook geïnformeerd dat voor niet-Euro 6 dieselvoertuigen die in de LEZ rijden, een alternatief er in kan bestaan om het gebruik van zogenaamde "blauwe diesel" of HVO (hydrotreated vegetable oil) op te leggen. Die brandstof, die zonder aanpassing in nagenoeg alle dieselvoertuigen kan worden gebruikt, vermindert de CO2-uitstoot met 90% en scoort ook zeer goed op het vlak van NOx en fijnstof in vergelijking met fossiele diesel.
De vrijstelling voor vrachtwagens verlengen
Tot nu toe vielen enkel personenwagens, bestelwagens en (mini) bussen/touringcars onder de beperkingen van de Brusselse LEZ. Vanaf 1 januari 2025, als de geplande verstrenging niet wordt uitgesteld, zullen de LEZ-toegangsvoorwaarden echter ook gelden voor bromfietsen, scooters, moto’s en... vrachtwagens. In de brandstoffendistributie zijn er echter nog veel tankwagens die niet uitgerust zijn met een Euro 6-motor. Het gaat dan vooral om tankwagens voor de lokale distributie van huisbrandolie. Gezien de hoge kosten voor de opbouw van dergelijke tankwagens en de beperkte straal waarbinnen deze voertuigen opereren, is de afschrijvingsperiode doorgaans ook langer dan voor ‘gewone’ vrachtwagens die dagelijks grote afstanden afleggen. We vroegen daarom aan de politieke partijen voor om de huidige vrijstelling voor vrachtwagens in de Brusselse LEZ te behouden, ook na 1 januari 2027, indien het uitstel van de strengere emissienorm wordt goedgekeurd.