Uitstel van verstrenging van de LEZ in het Brussels gewest

23 oktober 2024
Vincent Orts

De ordonnantie van 17 oktober 2024 die ertoe strekt de uitvoeringsdatum van de volgende fase van de lage-emissiezone (LEZ) vast te stellen op 1 januari 2027, werd op 22 oktober jl. in het Staatsblad gepubliceerd.

Dit betekent dat de Low Emission Zone (LEZ) mijlpaal van 1 januari 2025 wordt uitgesteld tot 1 januari 2027 voor alle betrokken voertuigen. Concreet is dit uitstel bedoeld voor voertuigen die normalerwijze vanaf 1 januari 2025 niet langer zouden worden toegelaten in het Brussels gewest. Het gaat om voertuigen met dieselmotoren die voldoen aan euronorm V of 5, 5a of 5b, voertuigen met benzine- of aardgasmotoren die voldoen aan euronorm II of 2 en diesel/hybride bromfietsen, scooters of motorfietsen (L1 tot L7). De doelstellingen en beperkingen voor toegang tot de lage-emissiezone voor 2028, 2030 en 2036 blijven ongewijzigd. 

Brafco is verheugd dat Euro 5-dieselvrachtwagens nog tot 31 december 2026 worden toegelaten in de 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Er worden nog heel wat tankwagens gebruikt voor de distributie van brandstoffen die niet zijn uitgerust met een Euro 6-motor. Dit zijn voornamelijk tankwagens die worden gebruikt voor de lokale distributie van huisbrandolie. Gezien de hoge opbouwkosten van deze vrachtwagens en hun beperkte actieradius is de afschrijvingstermijn over het algemeen langer dan voor vrachtwagens die dagelijks lange afstanden afleggen. Om deze reden hebben we er bij de politieke partijen op aangedrongen dat de huidige vrijstelling voor vrachtwagens in de Brusselse LEZ wordt gehandhaafd, ook na 1 januari 2027.

Begeleidende maatregelen?

De ordonnantieverordening stipuleert dat elke houder van een nummerplaat van een motorvoertuig die gedurende de voorgeschreven periode in de lage-emissiezone rijdt - en die wordt geïdentificeerd door middel van nummerplaatherkenning - moet worden geïnformeerd over de datum waarop het motorvoertuig niet langer is toegestaan in de lage-emissiezone en over de geplande begeleidende maatregelen. Hoewel deze begeleidende maatregelen zijn nog niet bekend, hebben we de autoriteiten er van in kennis gesteld dat voor dieselvoertuigen die in de LEZ rijden, een alternatief er in kan bestaan om het gebruik van zogenaamde "blauwe diesel" of HVO (hydrotreated vegetable oil) op te leggen. Die brandstof, die zonder aanpassing in nagenoeg alle dieselvoertuigen kan worden gebruikt, vermindert de CO2-uitstoot met 90% en scoort ook zeer goed op het vlak van NOx en fijnstof in vergelijking met fossiele diesel.